دوره آموزشی
کسب و کارهای پلتفرمی

دوره آموزشی آنلاین
کسب و کارهای پلتفرمی

کسب و کار پلتفرمی چیست؟

امروزه کسب و کارهای پلتفرمی، بخش قابل توجهی از کسب و کارها را تشکیل می­دهند و با ارائه خدمات به افراد زیادی در سراسر دنیا، ارزش بسیاری خلق می­کنند. اینستاگرام، لینکدین، اوبر، آمازون، اوبر و همچنین گوگل نمونه‌های مطرحی از پلتفرم­های خارجی محسوب می‌شوند.  آپارات، آچاره، دیجی‌کالا، دیوار، شیپور، اسنپ و کافه بازار نیز مثال­هایی از کسب و کارهای داخلی مبتنی بر پلتفرم هستند.

واژه پلتفرم (Platform) به معنی سکو یا مکانی برای بهتر دیده شدن است. در تعریف کسب و کارهای پلتفرمی می توان گفت: کسب و کارهایی که از طریق ایجاد تعامل، دست به ارزش آفرینی می‌زنند و با فراهم کردن زیر ساخت های مشخص، به ایجاد ارتباط میان مصرف کننده بیرونی و تولید کننده بیرونی می‌پردازند. بخشی مهمی از نقش پلتفرم، ایجاد زیرساخت برای شکل گیری تعامل‌ها و نیز تعیین چارچوب و قواعد حاکم بر این تعامل‌هاست. کسب وکارهای پلتفرمی، نقطه وصل عرضه کننده و تقاضا کننده محصول هستند و با کمک فناوری با تطبیق دادن کارآمد‌تر عرضه و تقاضا، هزینه‌ی تعامل میان تأمین‌کنندگان و دریافت‌کنندگان کالاها و خدمات را کاهش می­دهند.

نقطه مقابل کسب و کارهای پلتفرمی، کسب و کارهای خطی (PipeLine) هستند. در مدل کسب و کار خطی یک زنجیره ارزش مستقیم وجود دارد؛ محصول تولید شده و پس از معرفی به مشتریان، از کانال­های عرضه به دست مشتریان می­رسد. بنابراین ارتباط بین عرضه و تقاضا مستقیم است در حالی که پلتفرم ها به ایجاد اشتراک و تعامل میان چندین گروه به هم پیوسته می‌پردازند.

کسب و کارهای پلتفرمی با ایجاد یک شبکه قوی بین تامین کنندگان و دریافت کنندگان محصول نقش بسزایی در افزایش مخاطبان دارد. همچنین با توجه به اینکه درآمد پلتفرم­ها بیش از چهار برابر کسب و کارهای خطی است، نرخ بازگشت سرمایه در این مدل کسب و کار بالاتر است و جذابیت بیشتری برای سرمایه­ گذاران دارد.

دوره آنلاین کسب و کارهای پلتفرمی

دوره کسب و کارهای پلتفرمی یک دوره آموزشی آنلاین برای آموزش صفر تا صد مهارت راه ­اندازی و مدیریت کسب و کارهای پلتفرمی است. همچنین در این دوره آموزشی، شرکت کنندگان با فراگیری همسویی با تحول دیجیتال جهانی از هر دو منظر استراتژیک و سازمانی، نحوه مشارکت در اکوسیستم نوآوری را می ­آموزند.

دوره آموزشی کسب و کار پلتفرمی دو هدف اصلی دارد: نخست آموزش اصول و مبانی کسب و کار در دنیای دیجیتال و طراحی مدل کسب و کار مبتنی بر پلتفرم و سپس ارائه راهکاری عملی با بررسی نمونه­ های واقعی و انجام تمرین­های عملی به علاقمندان و کارآفرینانی که مایل به مشارکت در دنیای کسب و کارهای دیجیتال هستند.

در دوره کسب و کارهای پلتفرمی، شما را به چالش می ­کشیم تا در مورد قیمت گذاری، نوآوری، کنترل و استراتژی بصورت متفاوتی فکر کنید و در کنار مباحث تئوری مثال­هایی از دنیای واقعی به شما ارائه می­شود.

در این دوره دانشجویان  یاد می ­گیرند با فراهم آوردن مجموعه ای از تئوری‌ها، چارچوب ­ها و ابزارها کسب و کارهای موجود را تجزیه و تحلیل کنند و با تدوین استراتژی­های موثر برای راه اندازی کسب و کار جدید، نقش موثری در فضای کسب و کارهای دیجیتال داشته باشند

علاوه بر این، در دوره  آموزشی کسب و کارهای پلتفرمی در کنار آموزش مبانی و مهارت­های مورد نیاز به بررسی نمونه‌­های واقعی خواهیم پرداخت و نقاط قوت و ضعف هر بخش از طراحی مدل­های کسب و کار را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.

این دوره آموزشی به مخاطبان کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری اصول راه اندازی و مدیریت یک کسب‌وکار مبتنی بر پلتفرم و آشنایی با انواع این کسب و کارها، بتوانند به عنوان یک صاحب کسب و کار، تولیدکننده و سرمایه‌گذار در این نوع از کسب‌وکارهای فراگیر مشارکت داشته و خلق ارزش کنند.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای مدیران عامل، مدیران اجرایی، سرمایه گذاران، استراتژیست ­ها، مدیران توسعه و برنامه ریزی، مدیران عملیات، اعضای تیم­ های استارتاپی، کارآفرینان علاقمند به ایجاد، مدیریت و یا درک کسب و کارهای دیجیتال، به ویژه مدل های کسب و کار پلتفرمی طراحی شده است.

همچنین دانشجویان و دانش ­آموختگان مدیریت، مدیریت کسب و کار و دوره­های MBA و DBA و همچنین دانشجویان رشته های مهندسی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر پلتفرم هستند و افرادی که تمایل دارند کسب‌وکارهای سنتی خود را به کسب و کاری کاملا دیجیتال تبدیل ‌کنند، مخاطبان این دوره آموزشی هستند.

چرا باید در این دوره شرکت کنیم؟

از آنجا که امروزه بیشتر شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفق، کسب و کارهای پلتفرمی هستند، توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. از طرف دیگر بدون دانستن این که پلتفرم‌ها چگونه کار می‌کنند نمی‌توان در اقتصاد مبتنی بر کسب‌وکارهای پلتفرمی، موفقیتی کسب کرد.

در واقع پلتفرم‌ها با ایجاد شبکه‌ای بزرگ و مقیاس‌پذیر شامل کاربرها و منابع مورد نیاز در دسترس، بازارهای شبکه‌ای برای تعامل کاربران ایجاد می‌کنند. بنابراین آشنایی با این مدل‌ کسب‌وکار و مهارت راه اندازی و مهارت آن، اهمیت و ضرورت بسیاری دارد؛ زیرا کسب ‌وکار مبتنی بر پلتفرم می‌تواند تبادل منابع را در مقیاسی بی‌سابقه توسعه دهند و برای هر دو بخش تولیدکننده‌/ (خدمات دهنده) و مشتریان ارزش آفرینی کند.

با یادگیری مهارت راه اندازی و مدیریت کسب و کار پلتفرمی می توانید کسب‌وکار خود را فراگیرتر کرده و ارزش بیشتری خلق ‌کنید و با داشتن عملکرد مالی بهتر در کوتاه‌مدت و بلندمدت، رشد سریع‌تر و بازگشت سرمایه بیشتر مزایای رقابتی موثرتری برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید.

در این دوره چه می‌آموزیم؟

سرفصل‌ها و جلسات دوره

جلسات دوره در روزهای دوشنبه ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار می‌شود. 

دوشنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۸ تا ۲۱
Welcome to the Digital World

Digital Business Concepts:
Network Effects/ Virality / Economies of Scale

دوشنبه ۲ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱
Digital business Architecture

Principles for Designing a Successful Platform

دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱
Digital business Architecture

Principles for Designing a Successful Platform

دوشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱
Platform/ Disruption

How Platforms Conquer
and Transform Traditional Industries

دوشنبه ۲۳ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱
Launch Strategy & Monetization & Pricing
دوشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۸ تا ۲۱
How to develop a business plan? Future of Work

مدرس دوره

دکتر حامد تاج الدین

مدرس دانشگاه شریف، مدیرعامل هلدینگ سانا گستر سبز (آچاره، اوبار، آچاره سازه)

 

 

سوالات متداول

?

داشتن دانش و پیشینه در حوزه های کسب و کار، گرایش‌های مختلف مدیریت، اقتصاد و یا رشته های مختلف فنی و مهندسی به درک بهتر مطالب کمک خواهد کرد.

این دوره برای مدیران عامل، مدیران اجرایی، سرمایه گذاران، استراتژیست ­ها، مدیران توسعه و برنامه ریزی، مدیران عملیات، اعضای تیم­ های استارتاپی، کارآفرینان علاقمند به ایجاد، مدیریت و یا درک کسب و کارهای دیجیتال، به ویژه مدل های کسب و کار پلتفرمی طراحی شده است.

همچنین دانشجویان و دانش ­آموختگان مدیریت، مدیریت کسب و کار و دوره­های MBA و DBA و همچنین دانشجویان رشته های مهندسی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار مبتنی بر پلتفرم هستند و افرادی که تمایل دارند کسب‌وکارهای سنتی خود را به کسب و کاری کاملا دیجیتال تبدیل ‌کنند، مخاطبان این دوره آموزشی هستند.

بله. در پایان هر بخش از دوره، فایل پاورپوینت و رکورد جلسه به همراه سایر مستندات در اختیار شرکت کننده‌ها قرار می‌گیرد.

بله. در پایان دوره، برای تمامی شرکت کنندگانی که در دوره حضور داشته باشند و پروژه را ارائه دهند، گواهی حضور در دوره صادر خواهد شد. 

در دوره آموزشی کسب و کارهای پلتفرمی همراه ما باشید

همین حالا ثبت نام کنید

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مدیران منابع انسانی کشور
معاون مالی کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز
سرپرست واحد آمار شرکت بازرگانی شاهد 
سرپرست واحد حسابداری و انبار و موجودی مواد شرکت فروشگاه آزاد شاهد 
رئیس حسابداری شرکت فن آوری اطلاعات هما هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
مدیر امور مالی و اداری شرکت سامان گستر هوشمند پارس
مدیر مالی و اداری دانشگاه عدالت دانشگاه عدالت
مدیر حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک شرکت ایران ارقام